Lessenreeks Computationeel Denken & Javascript

Computationeel Denken Level 2.0

Meer info over de voorgaande lessenreeks? Klik op de afbeelding!

In deze lessenreeks met volledig opgemaakte syllabus met 36 bladzijden, 50 digitale oefeningen en maar liefst negen lesvideo’s brengen we jou naar level 2.0 van het computationeel denken. Dit doen we door ons te verdiepen in de programmeertaal Javascript!

Ben je helemaal nieuw in deze wondere digitale wereld? Dan raad ik je aan om te starten met de lessenreeks ‘Computationeel Denken’. Daar leer je de basis het computationeel denken als methode om aan probleemoplossend denken te doen. Dit leer je aan de hand van ‘unplugged’ (zonder computer) en ‘plugged’ (met gebruik van een computer) activiteiten. Je leert er ook programmeerconcepten zoals de selectie en herhaling, waar we in deze lessenreeks over Javascript op verder bouwen.

In deze lessenreeks herhalen we de kennis van het computationeel denken en leer je de programmeertaal Javascript te gebruiken om diverse problemen op te lossen. We combineren dit met gekende programmeerconcepten, kennis en vaardigheden uit de lessen wiskunde en met de leeromgeving Dodona. Een leeromgeving die je ook kan ontmoeten wanneer je Python leert beheersen of zelfs wanneer je aan de slag gaat met een cursus programmeren in het hoger onderwijs, zoals op de Universiteit Gent.

Programmeertalen als ‘tools’

Leerling op laptop aan de slag met de microbit

Javascript is een programmeertaal zoals Python of Object C dat zijn. Het is een taal die wij kunnen gebruiken om instructies te geven aan een computer. Wanneer we instructies zouden schrijven in het Nederlands, zou de computer dat niet begrijpen. Maar een programmeertaal is een taal die wij en onze computers begrijpen. Het is dus een tool als we computationeel denken.

Javascript kan je terugvinden in een aantal toepassingen, zoals bij het leren programmeren via Blockly, Micro:Bit of binnenin de Minecraft Education Edition spelomgeving. Dit maakt dat het een goede stapsteen is om onze vaardigheden en kennis binnen het computationeel denken naar een nieuw level te brengen.

leerling ontwerpt eigen game en sprite via javascript en makecode arcade

In deze lessenreeks en bijhorende syllabus herhalen we de gekende stappen van het computationeel denken en verdiepen we ons in het ontwerpen van een algoritme. Wanneer we ons algoritme ontwerpen en gebruikmaken van Javascript, kunnen we programmeerconcepten gebruiken. Wanneer je concepten goed gebruikt, let op de syntax, variabelen, datatypes, operatoren ... kan je saaie statische websites tot leven laten komen, rekentools bouwen of zelfs jouw eigen game ontwerpen!

Wil je al eens proeven van zo’n zelfgemaakte games? Dan biedt de ‘Wall of Game’, een selectie van beste creaties van mijn leerling, een aantal mooie voorbeelden!

Het Lesmateriaal

Het lesmateriaal werd ontwikkeld in de zomer van 2022 op basis van mijn zes jaar ervaring als docent programmeren in het secundair onderwijs en extern begeleider bij de UGent (vakdidactiek B/ ontwikkelen lesmateriaal). Het maakt gebruik van zowel unplugged (=geen computer vereist) als plugged (=we maken wel gebruik van de computer) lesactiviteiten en behandelt volgende onderdelen:

  • Herhaling computationeel denken

    • decompositie

    • patroonherkenning

    • abstraheren

    • algoritme ontwerpen

    • debugging

  • Hoe ontwerp je een ‘goed algoritme’?

  • Programmeerconcepten met Javascript

    • Syntax

    • Sequentie

    • Selectie

    • Herhalingen

Het lesmateriaal bestaat uit:

  • een syllabus van 36 keurig vormgegeven bladzijden in PDF-formaat;

  • een reeks van negen lesvideo’s die bereikbaar zijn via QR-codes doorheen de syllabus;

  • circa vijftig oefeningen via het digitale leerplatform Dodona.

De volledige reeks lesvideo’s zijn te vinden via deze link (YouTube). Hieronder vind je alvast de eerste van maar liefst negen lesvideo’s!

Ik wil dit in mijn klas! Wat moet ik doen?

Wil je hier zelf mee aan de slag in jouw klaslokaal? Super! De toekomst zal steeds meer en meer digitaal zijn. Een toekomst waar artificiële intelligentie een heel belangrijke rol in zal spelen. Dat we jongeren hierop moeten voorbereiden en motiveren, spreekt voor zich. Ik wil jou daar gerust bij helpen! Via de knoppen hieronder kan je mij een bericht sturen of informatie krijgen over een nascholing of workshop. Ik antwoord veelal binnen de 48 uur!

Vorige
Vorige

De Chimaera - Het Fantastische Monster

Volgende
Volgende

Wall of Game