Workshops en Nascholingen

Apps, programma’s en algoritmes bepalen steeds meer van ons leven, zowel positief als negatief. Steeds meer scholen en organisaties zien dat ook in. Dat is een positieve evolutie! Wil jij ook meedoen met deze beweging? Interesse om Python of artificiële intelligentie in jouw klas te brengen, maar heb je daar even hulp bij nodig? Dan ben je hier aan het juiste adres!

 

Veelgevraagde Nascholingen

ChatGPT: Een (Vergiftigd) Geschenk voor Leraar en Leerling?

Workshop - 2.5 uur

Artificiële Intelligentie is niet meer weg te denken uit ons leven en sinds kort uit ons onderwijs. Willens nillens drukken tools zoals ChatGPT ons op de feiten. Maar hoe werkt de tool? Hoe kan jij het inzetten als leraar? Wat is gewenst gebruik en hoe maak je afspraken met je leerlingen rond evaluaties en ongewenst gebruik? In deze nascholing ontdek je samen met collega’s de mogelijkheden, beperkingen en toekomst van deze AI-technologie.

  • In deze nascholing krijg je een inleiding in Artificiële Intelligentie als onderzoeksveld en duik je meer bepaald in de wereld van GPT-technologie (ChatGPT, Bing AI, Bard …). Je staat stil bij ongewenst gebruik, plagiaat en de beperkingen van dit soort tools. Je bekijkt daarnaast ook de mogelijkheden, want bij doordacht gewenst gebruik kan deze technologie een meerwaarde betekenen voor jou als leraar en voor je leerlingen. Je leert opdrachten meer robuust te maken, een betere verwerking van input en output en zo toe te werken naar een helder afsprakenkader, een kader met ruimte voor wat mag en wat niet mag.

  • Na deze nascholing kan je:

    • in eigen woorden een AI-voorbeeld uit het dagelijks leven duiden;

    • de werking van een GPT-model duiden;

    • een praktijkvoorbeeld geven van hoe je AI in de klas brengt;

    • duiden wat het probleem is met de gekende (plagiaat)detectie en nieuwe GPT-technologie;

    • een praktijkvoorbeeld geven van gewenst gebruik van de technologie;

    • via een structuur werken aan betere verwerking van input en output voor docenten en studenten;

    • de eerste stappen zetten naar het formuleren van een afsprakenkader binnen de vakgroep/school.

  • Leraren, directeurs, (graad)coördinatoren, leerlingenbegeleiders, pedagogische ICT-coördinatoren uit alle niveaus, kortom iedereen uit het onderwijsveld die zicht wil krijgen op de mogelijkheden (en beperkingen) van ChatGPT.

    Deze nascholing is een algemene inleiding op de mogelijkheden en beperkingen van deze AI-technologie. De taalleerkrachten uit de tweede en derde graad doorstroom- en dubbele finaliteit kunnen hierna de verdiepende sessie AI en taaltechnologie: hoe ga je er effectief mee aan de slag in je taalles volgen.

  • Duurtijd: Deze nascholing duurt 2.5 uur en wordt herhaaldelijk ingericht via het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen.

    Locatie: Deze nascholing kan ook georganiseerd worden op een individuele school.

    Prijs:

    • 66 euro per deelnemer via het CNO;

    • 400 euro (exclusief verplaatsingskosten) indien ingericht op locatie.

  • Er namen reeds meer dan 130 cursisten deel aan deze nascholing. De deelnemers via het CNO gaven deze nascholing een score van 4.47/5.

    Enkele voorbeelden van hun feedback:

    • Er werd veel concreet materiaal voorgesteld en er werden heel wat zaken getoond die direct in de lespraktijk

    • Fijne lesgever, actueel thema, mooie voorbeelden.

    • Relevant, veel praktijkvoorbeelden, aangename lector met veel relevante kennis in huis.

    • Erg duidelijk en inzichtelijk gebracht met aandacht voor een regelgevend kader rond het gebruik van ChatGPT op school.

    • De zeer enthousiaste, gedreven en onderlegde lesgever; met zeer veel geduld en bereidheid om vragen te beantwoorden.

    • De uitleg werd erg helder gebracht en was voldoende concreet. In tegenstelling tot mijn vrees op voorhand, werd het geen promopraatje voor ChatGPT - maar een kritische en genuanceerde blik op een nieuw technologisch middel.

AI en taaltechnologie: hoe ga je er effectief mee aan de slag in je taalles?

Workshop - 2.5 uur

In deze sessie bouw je verder op de inleidende sessie over artificiële intelligentie en exploreer je de mogelijkheden en beperkingen van AI en taalalgoritmes specifiek gericht op het taalonderwijs. Omdat taaltechnologie meer is dan enkel ChatGPT, duik je in de wereld van sentimentsanalyse, stylometrie, creatief schrijven, analyse en transcriptie van podcasts ... Dit alles in een (kritisch) samenspel tussen leerling en computermodellen!

  • Je verdiept je in de mogelijkheden van taalalgoritmes en artificiële intelligentie binnen het taalonderwijs met de nieuwe minimumdoelen als leidraad. Aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden en lesmateriaal krijg je methodieken aangereikt rond creatief schrijven, stylometrie, analyse en transscriptie van podcasts … Zo ervaar je de kansen en gebreken van taaltechnologie met als doel dit zo gericht en effectief mogelijk in te zetten in je taalles.

  • Na deze nascholing kan je:

    • in eigen woorden een AI-voorbeeld uit het dagelijks leven duiden;

    • de werking van een GPT-model duiden;

    • een praktijkvoorbeeld geven van hoe je AI in de klas brengt;

    • een AI-model aanwenden om een audio-fragment (podcast bijvoorbeeld) te transcriberen;

    • taalalgoritmes aanwenden om aan sentimentsanalyse te doen;

    • een lesopzet uitwerken om samen met leerlingen en een AI-model te werken rond creatief schrijven en verhaalstructuur;

    • stylometrie duiden met voorbeelden.

  • Leerkrachten secundair en hoger onderwijs uit de tweede graad en derde graad. Deze nascholing is specifiek gericht op leerkrachten moderne (vreemde) talen, docenten taalredactie en taaltechnologie en pedagogisch ICT-coördinatoren.

    Deze nascholing is een verdiepende sessie die specifiek gericht is op het inzetten van AI in het taalonderwijs. Deze sessie sluit aan op de nascholing rond ChatGPT die een algemene inleiding biedt op de mogelijkheden en beperkingen van deze AI-technologie. Het is geen absolute must om deze voormiddagsessie gevolgd te hebben maar dit wordt wel aanbevolen.

  • Duurtijd:

    Deze nascholing duurt 2.5 uur en wordt herhaaldelijk ingericht via het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen.

    Locatie:

    Deze nascholing kan ook georganiseerd worden op een individuele school.

    Prijs:

    • 66 euro per deelnemer via het CNO;

    • 400 euro (exclusief verplaatsingskosten) indien ingericht op locatie.

  • Er namen reeds meer dan 120 cursisten deel aan deze nascholing. De deelnemers via het CNO gaven deze nascholing een score van 4.05/5.

    Enkele voorbeelden van hun feedback:

    • De concrete taak waarbij een podcast door leerlingen samengevat wordt, vervolgens door AI en dan de combinatie van beide. Toegankelijke oefening.

    • De kennis, helderheid, vlotheid en humoristische aanpak van de spreker.

    • Interessant, Wulgaert is een absolute expert in zijn vak!

    • Heel sterke lesgever die complexe materie bevattelijk en concreet wist te maken. Met een directe link naar de lespraktijk. Ik volgde enkel het namiddagprogramma maar had spijt dat ik niet had ingeschreven voor de voormiddag ook.

    • Het lesmateriaal was concreet en in principe gebruiksklaar. Het oog voor detail en de kwaliteit van het materiaal waren erg hoog.

    • Het inzicht dat ik verkreeg door de deskundige uitleg van de lesgever. De werking van ChatGPT werd me duidelijk. De lesgever was heel onderlegd in het onderwerp.

    • De sessie heeft voor mij aangetoond dat wat ik ken en doe met AI, taaltechnologie, slechts het tipje van de ijsberg is. Een eye-opener.

    • De inhoud werd enthousiast gebracht en als leek kon je prima instappen. Aanschouwelijk lesmateriaal met leuke didactische tips die haalbaar zijn en gemakkelijk te vertalen zijn naar de eigen lespraktijk. Topervaring!

    • Meteen hoog niveau en uitgaan van voorkennis. Geen onnodig gepamper bij aanvang.

Hoe breng je ‘AI in de Klas’?

Keynote - 1.5 uur

Artificiële intelligentie is reeds enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal binnen. In deze keynote krijg je een inleiding in de technologie en hoe je deze, via uitgewerkte lesprojecten en leerlijnen, kan inzetten in de klas. Van beeldherkenning over klassieke talen tot ChatGPT. 

  • Tijdens deze keynote neem ik je mee doorheen de boeiende wereld van de artificiële intelligentie. Niet met een high-tech uitleg, maar net door middel van de lesmaterialen die ik zelf gebruik binnen ons curriculum. In vogelvlucht verken je onze leerlijnen en maak je kennis met concrete en kant-en-klare lesprojecten die je zelf kan inzetten in jouw vakgebied.

  • Na deelname aan deze sessie kan je:

    • een voorbeeld geven van AI in jouw leven en dat van de leerlingen;

    • vormen van machine learning duiden met een eigen voorbeeld;

    • een voorbeeld geven van een lesproject waarbij AI een meerwaarde kan betekenen voor jouw vakgebied;

    • geïnformeerd werken aan een afsprakenkader rondom het gebruik van AI-toepassingen binnen de vakgroep of school.

  • Deze keynote richt zich tot een breed publiek van docenten in het secundair en hoger onderwijs. Er is geen voorkennis vereist voor de deelname aan deze keynote.

  • Locatie:

    • Deze keynote wordt ingericht op locatie, dus ter plekke op jouw school.

    Duurtijd:

    • De keynote duurt 90 minuten.

    Kostprijs:

    • 250 euro (exclusief verplaatsingskosten)

Hoe breng ik AI in de klas: van lesmateriaal tot schoolbeleid

Keynote - 2.5 uur

Artificiële intelligentie (AI) is reeds enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal en ons onderwijs binnen. Maar hoe pak je dit nu concreet aan in jouw school? Maken we van elke docent een informaticus? Welke afspraken maken we met collega's en leerlingen en hoe ontwerpen we een uitdagende leerlijn met competenties voor leerkracht en leerling?

  • Artificiële intelligentie (AI) is reeds enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal en ons onderwijs binnen. Maar hoe pak je dit nu concreet aan in jouw school? Maken we van elke docent een informaticus? Welke afspraken maken we met collega's en leerlingen? 

  • Na deze sessie zal je:

    • kunnen duiden wat AI is; 

    • kunnen duiden hoe we, aan de hand van competenties vanuit de Europese Commissie, kunnen werken aan AI-geletterdheid;

    • een voorbeeld kunnen geven van een AI toepassing; 

    • concreet lesmateriaal te zien krijgen waarin we AI brengen binnen bestaande vakken en curricula; 

    • handvatten meekrijgen over het gebruik van generatieve AI in ons onderwijs. 

  • Deze keynote richt zich specifiek tot directeurs, ICT-coördinatoren en beleidsmakers in het secundair en hoger onderwijs. Er is geen voorkennis vereist voor de deelname aan deze keynote.

  • Locatie:

    • Deze keynote wordt ingericht op locatie, dus ter plekke op jouw school.

    Duurtijd:

    • De keynote duurt 150 minuten.

    Kostprijs:

    • 400 euro (exclusief verplaatsingskosten)

  • Er namen reeds 50 onderwijsprofessionals deel aan deze nascholing. De deelnemers op de ICT Praktijkdag gaven deze nascholing een score van 4.20/5.

    Enkele voorbeelden van hun feedback:

    • Veruit het interessantste en leerrijkste van wat ik dit schooljaar heb opgepikt op nascholingen en beurzen.

    • Interessante spreker maar had niets anders van verwacht.

    • Leuk nog eens iemand bezig te zien met zoveel enthousiasme voor zijn vak.

    • Veel nieuwe mogelijkheden, maar ook werkpunten naar boven gekomen.

    • Heel goed voorbereid, duidelijk, heel veel informatie.

AI in de Klas: Van A tot Zwerfvuil

Workshop - 2.5 uur

Artificiële intelligentie is reeds enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal binnen. In deze workshop krijg je een inleiding in de technologie en hoe je deze, via een uitgewerkt en modulair lesproject, kan inzetten in de klas. We focussen in deze workshop op beeldherkenning, afbeeldingsclassificatie en AI-gestuurde detectie. Ideaal om theorie aan praktijk te koppelen! 

  • Je leert een model bouwen dat toelaat om via machine learning materialen te herkennen, detecteren en vervolgens reageren. Er zijn tal van concrete toepassingen mogelijk:

    • Aansturen van motoren bij detectie van bepaald afval (de slimme vuilnisbak)

    • Land- en tuinbouw: detectie van gewas of onkruid

    • Tellen van fietsen

    • Ingrediënten herkennen en daarna automatisch boodschappenlijstje en recept genereren

  • Na deze workshop kan je:

    • een voorbeeld geven van AI in jouw dagelijks leven (en dat van de leerlingen);

    • een voorbeeld geven van machinaal leren;

    • de machine learning-techniek ‘supervised learning’ uitleggen in eigen woorden;

    • een eigen AI-model trainen aan de hand van supervised learning (=toepassen);

    • afbeeldingsclassificatie onderscheiden van afbeeldingsdetectie;

    • een detectiemodel trainen aan de hand van supervised learning;

    • deze ML-techniek toepassen in de eigen lespraktijk of vakdomein.

  • Deze workshop richt zich specifiek op docenten technische en praktijkvakken uit de eerste, tweede en derde graad van het secundair onderwijs. De toepassingen rond de AI-detectie richten zich vooral op de tweede en derde graad van de dubbele finaliteit.

    Er is geen voorkennis vereist voor deelname aan deze workshop, maar basiskennis over programmeren en de Arduino kunnen je een meerwaarde opleveren.

  • Locatie:

    • Deze keynote wordt ingericht op locatie, dus ter plekke op jouw school.

    Duurtijd:

    • De keynote duurt 2.5 uur.

    Kostprijs:

    • 400 euro (exclusief verplaatsingskosten)

  • De deelnemers op de ICT Praktijkdag gaven deze nascholing een score van 4.65/5.

    Enkele voorbeelden van hun feedback:

    • Heel interessant en effectief hands-on.

    • Je krijgt effectief een werkende module aangereikt om toe te passen in je eigen klasomgeving.

    • Heel goed gestructureerd en opgebouwd.

Python in de Klas

Workshop - 90 minuten

Onze wereld wordt steeds meer en meer digitaal. Apps, sites, algoritmes … bepalen steeds meer en meer van ons leven. Om onze jongeren voor te bereiden op die digitale toekomst, komen vaardigheden zoals computationeel denken en programmeren op de voorgrond. Maar hoe begin je daar aan in jouw klas? Hoe ga je aan de slag met bv. Python in jouw wiskundeles?

Deze workshop werd eerder ingericht door KlasCement, de pedagogische begeleidingsdienst van het GO! en RTC Oost-Vlaanderen.

Je krijgt in deze workshop ruim 100 kant-en-klare oefeningen en lesvideo’s om te gebruiken in jouw eigen klas.

  • Tijdens deze workshop bespreken we uitgewerkte leerlijnen en lesmateriaal om aan de slag te gaan met computationeel denken en programmeren in het secundair onderwijs. We vertrekken in graad 1 en bouwen zo op naar de derde graad. We verdiepen ons in deze workshop in lesmateriaal dat ontworpen is voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs.

  • Deelnemers aan deze workshop kunnen na afloop:

    • in eigen woorden het belang van computationeel denken en programmeren uitleggen;

    • gebruikmaken van lesmaterialen om hiermee aan de slag te gaan in graad 1;

    • gebruikmaken van lesmaterialen om hiermee aan de slag te gaan in graad 2 en 3;

    • de meerwaarde duiden van het gebruik van het open-source leerplatform Dodona;

    • een eigen cursus aanmaken binnen deze leeromgeving en deze voorzien van oefeningen.

  • Deze workshop richt zich tot docenten uit het secundair en hoger onderwijs die aan de slag gaan met computationeel denken en programmeren. Ook docenten wiskunde tweede en derde graad zijn zeker welkom!

  • Locatie:

    • Deze workshop wordt ingericht op locatie, dus ter plekke op jouw school.

    • Deze workshop wordt ook periodiek ingericht via bv. RTC Oost-Vlaanderen.

    Duurtijd:

    • De workshop duurt 90 minuten.

    Kostprijs:

    • 250 euro (exclusief verplaatsingskosten)

AI & Latijn - Breng Tacitus Tot Leven

Workshop - 2.5 uur

Artificiële intelligentie is aan een opmars bezig. Het zorgt voor doorbraken bij zelfrijdende auto’s, voor een gepersonaliseerde kijkervaring bij diensten zoals Netflix, het bepaalt wat we zien op sociale media... en het versnelt ook de creatie van deepfakes. Fakes? Dat klinkt misschien niet al te best, maar dit project laat net de positieve mogelijkheden zien, ook voor het onderwijs. Kruip mee in de huid van Agrippina, Nero of een ander personage uit de tekst van Tacitus en creëer meteen je eerste deepfake!

  • Dit project slaat de brug tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen, namelijk de klassieke talen en moderne computertechnieken en programmeertalen. Je krijgt een inleiding in de wereld van artificiële intelligentie (AI), ziet wat de mogelijkheden maar ook de gevaren zijn ervan. Tijdens deze nascholing ontleed je de tekst van Tacitus, zet deze om naar de directe rede en oefen je je uitspraak van het Latijn. Je leert over de werking van artificiële intelligentie en zet dit om naar de praktijk. Als kers op de taart maak je samen met je collega’s een eerste deepfake.

  • Na het volgen van deze nascholing...

    • duid je de invloed van AI op ons leven met enkele voorbeelden;

    • begrijp je het fenomeen van deepfakes;

    • benoem je de gevaren en mogelijkheden van deze AI-technologie;

    • kan je een tekst kort en bondig voordragen voor camera;

    • kan je zelfstandig, a.d.h.v. Python-code, een deepfake genereren gebaseerd op je eigen lesmateriaal;

    • link je teksten uit de oudheid aan uitdagingen van de toekomst;

    • duiden hoe dit lesmateriaal kan schalen naar de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs.

  • Leerkrachten Latijn uit de tweede of derde graad in het secundair onderwijs. Je hebt interesse in digitale leermiddelen en een alternatieve aanpak rond de uitspraak van het Latijn.

    Voorkennis: enkel vakspecifieke (Latijn) voorkennis is vereist. Er is geen specifieke voorkennis op vlak van programmeren vereist.

  • Duurtijd:

    Locatie:

    • CNO campus Boogkeers in Antwerpen.

    • Deze nascholing kan ook georganiseerd worden op een individuele school.

    Prijs:

    • 66 euro per deelnemer via het CNO;

    • 400 euro (exclusief verplaatsingskosten) indien ingericht op locatie.

  • Er namen reeds meer dan 30 cursisten deel aan deze nascholing. De deelnemers via het CNO gaven deze nascholing een score van 4.47/5.

    Enkele voorbeelden van hun feedback:

    • De spreker, de bruikbaarheid. Beste nascholing in jaren!!

    • Vernieuwende inhoud, ongezien combinatie van oudheid en AI

    • Lesgever was zeer deskundig terzake, zowel qua theorie als praktijk. Het feit dat we uitgewerkt lesmateriaal mogen downloaden is een plus. Zeer heldere uitleg over het onderwerp. Een verademing tegenover soms vage bijscholingen. Dit was echt uitzonderlijk goed gegeven. Heb zelf ook 9 jaar voor CNO lesgegeven, ik weet hoe het is om voor een divers publiek te staan :-)

    • Expertise lesgever, theoretische omkadering, oog voor de toepassing

    • Het beschikbare AI-model, de haalbaarheid ervan en de ruimte voor toepassing. De heel duidelijke uiteenzetting konden we ook zeer waarderen. Dankjewel.

    • Een ontwikkeling die zeer goed van pas komt in ons vakgebied.

Artificiële Intelligentie en Griekse epigrafie: een knap duo

Workshop - 2.5 uur

Artificiële intelligentie (AI) is aan een opmars bezig. Het zorgt voor doorbraken bij zelfrijdende auto’s, voor een gepersonaliseerde kijkervaring bij diensten zoals Netflix, het bepaalt wat we zien op sociale media ... Voor onderwijs biedt dit alles heel wat mogelijkheden. In deze nascholing verdiep je je in de wereld van de epigrafie, verken je de rol die AI hier kan spelen en sla je meteen de brug tussen klassieke talen en moderne AI-technologie. Herstel een oude inscriptie door gebruik van deze technologie en beoordeel zelf het resultaat!

Dit lesmateriaal en de bijhorende nascholing kwamen tot stand via een samenwerking tussen Robbe Wulgaert, Sint-Lievenscollege Gent, Universiteit Gent en Google Deepmind.

  • Het project Artificiële Intelligentie en Griekse epigrafie slaat de brug tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen, namelijk de klassieke talen en moderne computertechnieken en programmeertalen. Je krijgt een inleiding in de wereld van artificiële intelligentie, ziet wat de mogelijkheden maar ook de beperkingen zijn. Je vertrekt van een beschadigde inscriptie en gebruikt AI om deze inscriptie te herstellen. Het samengaan van machine learning en je eigen kennis stelt je in staat om die oude, beschadigde inscriptie te onderzoeken.

  • Na het volgen van deze nascholing …

    • duid je de invloed van AI op ons leven met enkele voorbeelden;

    • begrijp je op welke manier AI een epigrafist kan helpen;

    • benoem je de beperkingen van deze AI-technologie;

    • gebruik je code om een inscriptie te herstellen en te situeren in tijd en ruimte;

    • analyseer je het resultaat en beoordeel je dit op correctheid;

    • krijg je kant-en-klaar lesmateriaal om hiermee aan de slag te gaan in de eigen lespraktijk.

  • Leerkrachten Klassieke Talen - Grieks uit de tweede of derde graad van het secundair onderwijs.

    Vakspecifieke voorkennis van het oud-Grieks vereist. Geen specifieke voorkennis vereist op vlak van programmeren, codetaal of AI.

  • Duurtijd:

    Locatie:

    • CNO campus Boogkeers in Antwerpen. (op aanvraag)

    • Deze nascholing kan ook georganiseerd worden op een individuele school.

    Prijs:

    • 66 euro per deelnemer via het CNO;

    • 400 euro (exclusief verplaatsingskosten) indien ingericht op locatie.

  • De deelnemers via het CNO gaven deze nascholing een score van 4.75/5.

    Enkele voorbeelden van hun feedback:

    • Knappe combinatie van AI en klassieke talen met praktische lesideeën die tegelijkertijd ook afgetoetst waren aan leerplandoelen en effectieve leerstrategieën

      • Duidelijke uitleg, veel mogelijkheid tot vraagstelling

    • Kennis ter zaken van de lesgever.

Minecraft & Klassieke Talen

Workshop - 2.5 uur

Latijn, Oudgrieks en de klassieke culturen spreken al generaties lang tot de verbeelding. Maar hoe kan je jongeren vandaag de dag prikkelen en motiveren voor dit vakgebied? In deze nascholing verken je het oude Rome en de volledige Akropolis, nagebouwd in Minecraft. Je ontdekt de vele mogelijkheden van die aanpak en je leert zelf materiaal ontwikkelen in deze virtuele wereld. Zo heb je ook een extra tool om leerlingen te overtuigen om volop te gaan voor een richting met klassieke talen!

  • Tijdens deze nascholing zoom je in op de projecten ‘Roma Aeterna’ en ‘Akropolis Avontuur’ die werden ontwikkeld om een brug te slaan tussen klassieke talen en edtech. Je krijgt via dit project lesmateriaal aangereikt dat specifiek werd ontwikkeld voor leerlingen uit de derde graad van het lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. Je verkent enkele thematische lessen waarbij de focus niet ligt op leren gamen, maar op het leren kennen van de taal en het leven van de oude Romeinen en Grieken. Tenslotte ga je samen met je vakgenoten zelf aan de slag in deze virtuele wereld! Als speler in Minecraft zie je de Familia Latina tot leven komen, maak je kennis met de Latijnse taal, krijg je inzicht in de maatschappelijke posities en de weerslag hiervan op het leven en wonen in het oude Rome, ontdek je de functies van de gebouwen van de Akropolis, verdiep je je in de roof van de ‘Elgin Marbles’ … Allemaal met kant-en-klaar lesmateriaal.

  • Na het volgen van deze nascholing:

    • Ken je de mogelijkheden van Minecraft om je leerlingen te laten kennismaken met de Latijnse taal, de Romeinse cultuur en het dagelijks leven in Rome

    • Ontwikkel je zelf materiaal in Minecraft

    • Zet je Minecraft in om aspecten van de klassieke oudheid op een creatieve manier te verwerken.

  • Leerkrachten derde graad lager onderwijs en leerkrachten Latijn eerste graad secundair onderwijs.

    Voorkennis: vakspecifieke voorkennis Latijn vereist, geen voorkennis Minecraft vereist.

  • Duurtijd:

    Locatie:

    • CNO campus Boogkeers in Antwerpen. (op aanvraag)

    • Deze nascholing kan ook georganiseerd worden op een individuele school.

    Prijs:

    • 66 euro per deelnemer via het CNO;

    • 400 euro (exclusief verplaatsingskosten) indien ingericht op locatie.

  • Er namen reeds meer dan 30 cursisten deel aan deze nascholing via de ‘De Dag van de Klassieke Talen’ en de sessies in Antwerpen. De deelnemers via het CNO gaven deze nascholing een score van 4.30/5.

    Enkele voorbeelden van hun feedback:

    • Handig uitgewerkt materiaal, genoeg tijd voor praktisch verkennen van de mogelijkheden, overzichtelijke uitleg met voorbeelden (niet te langdradig).

    • Zeer gedreven lesgever, deelde graag zijn materie, zinvolle klasideeën.

    • Onmiddellijk kant-en-klaar lesmateriaal.

    • Zeer interessante stof, gebruiksklaar.

In de media

  • o 1 jaar ChatGPT - Journaal 30/11/23 - VRT

    o “Wie stopt ChatGPT in de klas dit schooljaar? “ - Het Nieuwsblad

    o “AI in de klas: 7 redenen waarom artificiële intelligentie leerlingen slimmer maakt” - Knack

    o ‘Plots stonden er woorden in hun tekst die mijn leerlingen zelfs niet begrijpen': huiswerk en examens in tijden van ChatGPT - HUMO

    o Fraude met ChatGPT is schering en inslag op school: “Die tekst zat zo goed in elkaar, dat kon onmogelijk door hem geschreven zijn” - GVA

    o ChatGPT zit overal, behalve in het schoolbeleid - Het Nieuwsblad

    o Een van oudste scholen is tegelijk een van modernste: “Maar smartphones blijven wel hele dag in de rugzak” - Het Nieuwsblad

    o Leren met Minecraft en gedaan met lesboeken: zo ziet de school van de toekomst eruit - Het Nieuwsblad

    o “Help, mijn kind vervalst huiswerk met ChatGPT.” Leerkracht artificiële intelligentie geeft ouders raad - Het Laatste Nieuws

    o Leerlingen maken nepfilmpjes van vicepremier De Sutter: “Kan gevaarlijk zijn” - Het Nieuwsblad

  • o Buiten de Krijtlijnen - De Leraar Denkt over AI

    o ‘Snapt ge mij nu?’ - Halen we binnenkort ons diploma met ChatGPT? - VRT

Vragen of contact?

Heb je een vraag over een specifiek onderwerp, een project van mij en mijn leerlingen of iets anders? Je bent zeker niet alleen! Die vraag kan je via de knop hieronder stellen. Ik antwoord doorgaans binnen de 48-72 uur. Ik kan je helpen op volgende manieren:

  • uitleg geven via een online videogesprek (30 - 60 min);

  • een online presentatie geven vanuit mijn studio voor jou en jouw collega’s;

  • een fysieke, praktische, nascholing geven voor jou en jouw collega’s;

  • een van mijn projecten bij jou in klas komen geven als gastleerkracht.

Prijslijst

Prijzen zijn altijd inclusief BTW en exclusief verplaatsingskosten. Over de inhoud van de nascholing, precieze inhoud en prijs kan onderhandeld worden. Ik werk via offerte en factuur.

Hieronder vind je mijn richtprijzen:

  • Digitale of fysieke workshop of nascholing (1 à 1.5 uur): 250 euro

  • Plenaire sessie of keynote: 250 euro

  • Digitale of fysieke workshop of nascholing (één dagdeel, 2.5 uur à 3 uur): 400 euro

  • Langere of meerdere sessies in sequentie: te bespreken!

Vorige
Vorige

Ontdek Latijn met Minecraft!

Volgende
Volgende

Define Value op Maker Faire Gent