Design Thinking: Project 2030

Het initiatief

In het vak Design Thinking (eerste graad SO) werken leerlingen aan Project 2030. Tijdens dit project ontwikkelen ze oplossingen en producten die zij verwachten in het jaar 2030. Dit is ongeveer het jaar waarin zij afstuderen van een bachelor, de arbeidsmarkt betreden … Dit product ontwikkelen ze niet voor zichzelf, maar voor een vooraf bepaalde klant of persona. Zij volgen de stappen van het Design Proces (inleven, begrijpen, bedenken, maken). Ze maken hun prototype met 3D-software op de computer en in Virtual Reality!

De vernieuwing

Dit project combineert inhouden uit Design Thinking met Beeld en ICT. Leerlingen werken een product uit voor een klant, bedenken en schetsen oplossingen, maken hun idee in 3D met een softwarepakket op de computer en bouwen dat vervolgens in virtual reality.

Dit alles combineren ze in een presentatie (pitch) waarbij ze hun oplossing voorstellen aan klasgenoten, leraren en 'de klant'.

Waarom en hoe?

Leerlingen doorlopen de verschillende stappen van het Design Proces. Ze krijgen een van de verschillende persona's en een probleemstelling. Ze trachten de kenmerken van deze persona te achterhalen en schetsen verschillende oplossingen.

Met de beste oplossing gaan we aan de slag! We bouwen een 3D-model van de oplossing en maken het nadien na in VR.

Tenslotte verwerken de leerlingen hun materiaal in een korte, maar overtuigende, presentatie.

Resultaten

Leerlingen hanteren het design proces bij het oplossen van producten en durven vaker grijpen naar 3D-modellen om hun ideeën vorm te geven en presenteren.

Materiaal

Tinkercad en SketchUp voor de 3D-ontwerpen. Tilt Brush en/of Gravity Sketch voor de VR modellen.
Qua hardware gebruiken we Oculus Quest headsets. Meer info hierover in ons ander verhaal 'Digital Storytelling in VR'.

Vorige
Vorige

Sensei - Jouw Teacherbot