Digital Storytelling in Virtual Reality

'Digital Storytelling in Virtual Reality', daarmee gingen 24 eerstejaars van het Gentse Sint­-Lievenscollege van start. Een vakoverschrijdend project, dat de leerlingen laat kennismaken met een technologie die tal van mogelijkheden biedt. De school kreeg hiervoor steun via een projectoproep van onderwijsvernieuwingsplatform Veranderwijs.nu.

- Dit artikel verscheen eerder in Blikveld, herfsteditie 2021

"Het was opvallend hoe snel ze zich de technologie eigen maakten, ook al ging het om leerlingen van gemiddeld twaalf jaar. Ze verrasten ons met hun creativiteit", vertelt Robbe Wulgaert, leerkracht in de eerste graad van het Sint-Lievenscollege, richting STEaM (science, technology, engineering, arts & mathematics) en de trekker van het project 'Digital Storytelling in Virtual Reality'.

Scholen staan voor de uitdaging technologie en digitale toepassingen te integreren in het onderwijs. Als hulpmiddel, maar ook om te begrijpen hoe het werkt en hoe je er zelf nieuwe toepassingen mee kan bouwen. Virtual reality, waarbij je door een 'bril' kijkt en in een andere wereld lijkt te bewegen, is een van die toepassingen die snel evolueert en bekender wordt.

Vakoverschrijdend

Geboeid door virtual reality werkte Robbe Wulgaert een project uit om er in de klas mee aan de slag te gaan. De leerlingen ontwerpen een eigen wereld op papier, met beelden en een verhaal, en vervolgens leren ze hoe ze dit omzetten naar een 3D-beleving met de VR-bril. Tekst, beeld, programmeren: het project combineert leerplandoelstellingen van Nederlands, Plastische Opvoeding (Beeld) en ICT.

Super cool dat je er echt bent en toch niet! -

Alexander, leerling

Na een proefproject volgde in het afgelopen schooljaar de effectieve start, met 24 leerlingen die telkens per twee werkten. Met de steun van Veranderwijs.nu kond e school 10 VR-brillen aankopen en inzetten, naast de twee brillen die de leraar eerder met eigen middelen had aangeschaft.

Enthousiaste reacties

“De vraag dit schooljaar was om iets te ontwikkelen voor mensen met een fysieke beperking”, vertelt Robbe Wulgaert. “Ze wilden bijvoorbeeld een robotarm realiseren. Of ze maakten een glazen oog en haalden daarvoor informatie uit de cursus natuurwetenschappen.” De leerlingen reageerden enthousiast: “We kregen een probleem dat we helemaal zelf mochten uitzoeken, tekenen en uitwerken.” Of nog: “Ik vind het super cool dat je er echt bent, maar toch ook niet.”

De leerlingen hadden wel begeleiding nodig, zegt Robbe Wulgaert. “Via VR komen ze in een digitale wereld terecht en ze stellen daar vragen over. Het is best wel intensief. Met een eerder beperkt aantal leerlingen liep dat goed; meer zou echt moeilijk te managen zijn. Het gaat immers niet alleen om de technologie, er komt ook vakdidactiek bij kijken. Aan leraar die een dergelijk project willen opstarten, geef ik graag de raad goed te omlijnen wat je met de technologie wil doen en bereiken.”

Hulpmiddel voor leerlingondersteuning

De VR-brillen zijn ook voor andere vakken interessant, bijvoorbeeld om in de les aardrijkskunde een landschap te ervaren. “Of bij het vak Beeld kan je bijvoorbeeld in een simulatie schilderen”, vertelt een leerling, “je zit dan in een andere wereld en hebt niet veel plaats nodig en ook niet al het materiaal, om je toch goed uit te leven.”

Virtual reality kan ook een hulpmiddel zijn voor leerlingenondersteuning, vult de leraar aan. “Denk bijvoorbeeld aan een leerling die de diagnose autisme krijgt. Je kan daarover uitleg geven aan de klas, maar met VR wordt het concreter. Sommige scholen gebruikten VR al om verkeerslessen te geven of om te laten zien hoe je iets kan lassen of een steiger kan opbouwen. Er zijn tal van mogelijkheden.”

Nieuwe technologie

Robbe Wulgaert broedt alweer op nieuwe plannen. “Volgend schooljaar willen we samen met de leerlingen van het derde jaar de mogelijkheden van artificiële intelligentie (AI) nagaan.” Hij hoopt alvast dat het werken met nieuwe technologieën in de lerarenopleiding meer aandacht zal krijgen. Maar het laatste woord is voor een van de leerlingen, Malina, die samenvat wat ze heeft geleerd: “Hoe je met VR kan werken, maar ook dat je vooraf goed moet nadenken. En dat er voor alles een soort oplossing kan worden ontworpen”.

Vragen, opmerkingen?

Vragen of opmerkingen over dit project of een van mijn andere projecten? Dan kan je hieronder terecht!

Vorige
Vorige

AI & ART - Thanos Snap: weg met de photobomb!

Volgende
Volgende

AI & GRIEKS - Epigrafie, Poëzie en AI met Pythia